PAPELES DEL PSICÓLOGO Vol. 43-1 Enero - Abril 2022

of psychological tests . Brussels: European Federation of Psycholo- gists’ Associations (EFPA) Bartram, D. (2011). Contributions of the EFPA Standing Committee on Test and Testing (SCTT) to standards and good practice. European Psychologist , 16 (2), 149-159. https://doi.org/10.1027/1016- 9040/a000093 Bauman, Z. (2002). Modernidad líquida . México: FCE. Borsboom D., y Cramer, A. O. J. (2013). Network analysis: An integrative approach to the structure of psychopathology. Annual Review of Clini- cal Psychology, 9 , 91-121. https://doi.org/10.1146/annurev- clinpsy-050212-185608 Colegio Oficiales de Psicólogos de Madrid (COP-Madrid) (2015). II En- cuesta del Observatorio de Reclutamiento y Selección de Personas. https://issuu.com/colegiooficialpsicologosmadrid/docs/presenta- ci__n_de_resultados_2014_de Elosua, P. (2012 ). Tests publicados en España: Usos, Costumbres y Asignaturas Pendientes. Papeles del Psicólogo, 33 (1), 12-21 . Elosua, P. (2019). Los test psicológicos en la práctica profesional . FOCAD. Consejo General de Psicología de España. Elosua, P. (2021). Aplicación remota de test: riesgos y recomen- dac i one s . Pape l e s de l P s i có l ogo , 42 , 33 - 37 . https://doi.org/10.23923/pap.psicol2021.2952 Elosua, P. (2022). Impacto de la TIC en el entorno evaluativo. Inno- vaciones al servicio de la mejora continua. Papeles del Psicólogo, 43 (1), 3-11. https://doi.org/10.23923/pap.psicol.2985 Elosua, P., y Geisinger, K. F. (2016). Cuarta evaluación de tests editados en España: Forma y fondo . Papeles del Psicólogo, 37 (2), 82-88. Evers, A., Muñiz, J., Bartram, D., Boben, D., Egeland, J., Fernández-Hermi- da, J.R., y col. (2012). Testing practices in the 21st Century: Develop- ments and European psychologists’ opinions. European Psychologist , 17 (4), 300-319. https://doi.org/10.1027/1016- 9040/a000102 Evers, A., Muñiz, J., Hagemeister, C., Høstmælingen, A., Lindley, P., Sjöberg, A., y Bartram, B. (2013). Assessing the quality of test: Revision of the EFPA review model. Psicothema , 25 (3), 283-291. https://doi.org/10.7334/psicothema2013.97 Evers, A., McCormick, C. M., Hawley, L. R., Muñiz, J., Balboni, G., Bartram, D., ... & Zhang, J. (2017). Testing practices and attitudes toward tests and testing: An international survey . In- t e r na t i ona l J ou r na l o f Te s t i ng , 17 ( 2 ) , 158 - 190 . https://doi.org/10.1080/15305058.2016.1216434 Fernández-Ballesteros, R., DeBruyn, E.E.J., Godoy, A., Hornke, L., Ter Laak, J. Vizcarro, C., Westhoff, K., Westmeyer H. y Zacagnini, J.L. (2001) Guidelines for the Assessment Process (GAP): A proposal for Discussion. European Journal of Psychological Assessment, 17 (3) , 187-200. https://doi.org/10.1027/1015- 5759.17.3.187 Fonseca-Pedrero, E. (2018). Análisis de redes en psicología. Papeles del Psicólogo, 39 (1) , 1-12. https://doi.org/10.23923/pap.psico- l2018.2852 Fonseca, E., y Muñiz, J. (2017). Quinta evaluación de tests editados en España: mirando hacia atrás, construyendo el futuro. Papeles del Psi- cólogo, 38 (3) , 161-168. 7. https://doi.org/10.23923/pap.psi- col2017.2844 Fonseca-Pedrero, E., Ródenas, Gabriel, Pérez-Albéniz, A., Al- Halabí, S., Pérez, M., y Muñiz, J. (2022). La hora de la evaluación ambulatoria. Papeles del Psicólogo , 43 (1), 21- 28 https://doi.org/10.23923/pap.psicol.2983 Gómez Sánchez, L. E. (2019). Séptima evaluación de test editados en España. Papeles del Psicólogo, 40 (3) , 205-210. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2909 Hernández, A., Hidalgo, M. D., Hambleton, R. K. y Gómez-Benito, J. (2020). International Test Commission guidelines for test adapta- tion: A criterion checklist. Psicothema, 32 (3), 390-398. https://doi.org/10.7334/psicothema2019.306 Hernández, A., Hidalgo, M. D., Muñiz, J., y Fernández-Hermida, J. R. (2021). Diferencias de opinión sobre el uso de los test: su relación con la edad el género y el sector laboral. Papeles del Psicólogo, 42 (2), 94-104 . https://doi.org/10.23923/pap.psicol.2960 Hernández, A., Tomás, I., Ferreres, A., y Lloret, S. (2015). Tercera evaluación de tests editados en España. Papeles del Psicólogo, 36 (1), 1-8. Hernández, A., Ponsoda, V., Muñiz, J., Prieto, G., y Elosua, P. (2016). Revisión del modelo para evaluar la calidad de los tests utilizados en España. Papeles del Psicólogo, 37 (3) , 192-197. Hidalgo, M. D., y Hernández, A. (2019). Sexta evaluación de test editados en España: resultados e impacto del modelo en docen- tes y editoriales. Papeles del Psicólogo, 40 (1), 21-30. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2886 Iliescu, D., y Greiff, S. (2019). The impact of technology on psychological testing in practice and policy. European Journal of Psychological As- sessment, 35 (2), 151–155. https://doi.org/10.1027/1015- 5759/a000532 International Test Commission (2005) . International Guidelines on Computer-Based and Internet Delivered Testing. [http://www.in- testcom.org] . International Test Commission (2015). International Guidelines for Practitioner Use of Test Revisions, Obsolete Tests, and Test Dispo- sal . [http://www.intestcom.org] . International Test Commission. (2018). ITC Guidelines for the Large- Scale Assessment of Linguistically and Culturally Diverse Popula- tions . [http://www.InTestCom.org] ISO (2011). Procedures and methods to assess people in work and organizational settings (part 1 and 2). Geneva: Author. Kosinski, M., Stillwell, D., y Graepel, T. (2013). Private traits and at- tributes are predictable from digital records of human behaviour. Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), 110 , 5802-5805. https://doi.org/10.1073/pnas.1218772110 Liem, C. C. S., Langer, M., Demetriou, A., Wicaksana, A.S., Hiemstra, A. M. F., Born, M. P., y König, C. J. (2018). Psychology meets machine le- arning: Interdisciplinary perspectives on algorithmic job candidate screening. En H. J. Escalante, S. Escalera, I. Guyon, X. Baró, Y. Güçlü- türk, U. Güçlü, y M. A. J. v. Gerven (Eds.), Explainable and interpreta- ble models in computer vision and machine learning (pp. 197–251). Springer . https://doi.org/10.1007/978-3-319-98131-4_9 Lindley, P.A., Bartram, D., & Kennedy, N. (2008). EFPA Review Mo- del for the description and evaluation of psychological tests: Test review form and notes for reviewers: Version 3.42 . Brussels: EFPA ANA HERNÁNDEZ, PAULA ELOSUA, JOSÉ RAMÓN FERNÁNDEZ-HERMIDA Y JOSÉ MUÑIZ 61 S e c c i ó n M o n o g r á f i c a

RkJQdWJsaXNoZXIy NDY3NTY=